Wednesday, February 29, 2012

Ex-Customer Care Assistant!

Salam kalian... ;)

Kalau kau jenis membaca belog daku dari dulu sampai kini, kau mesti tahu kenapa sejak kebelakangan ni, belog daku seperti suam-suam kuku saja hapdetnya kan? Yup! pastilah kerana dengan kesibukan mencari duit poket! Dalam entry ini saja dah cukup rasanya buat kau paham bagaimana daku memperuntukkan masa dengan sesedap rasa setelah penat bekerja! muehehe!

Memang seronok sebenarnya mencari duit poket sendiri, tapi pelajaran yang masih belum tamat, perlu dipikirkan dahulu selain sekarang ini seperti diri sendiri semakin asyik bercakap tentang isu kawen awal! hamboih, sudah gatai bebenor kan daku ni?! hahaha.

Btw, bekerja sebagai Cusomer Care Assistant di Jusco, sememangnya memberi satu pengalaman baru kepada diri sendiri. Bukan lah kerana tidak pernah bekerja langsung sebelum ini, tetapi dengan menjadi seorang pekerja yang setiap hari perlu menyarung uniform khas, kemudiannya melayan pelanggan yang datang membeli belah dengan muka ini perlu dimaniskan sentiasa bagi menghormati pelanggan, sememangnya ianya adalah suatu perkara baru dalam hidup sendiri! :)

Bukan itu saja, sebagai Customer Care Assistant, daku terpaksa juga menahan telinga mendengar komplain dari orang ramai jika adanya ketidakpuasan pelanggan. Woah, boleh bernanah telinga kalau hari-hari mendengar komplain yang tidak sedap didengar orang, tapi disebabkan ianya sebahagian dari kerja, haruslah bersabar! dan hasilnya? Daku sudah boleh menjadikan diri sendiri lebih matang dari yang sebelumnya! Bangga pulak rasanya! :)

Tetapi kata orang, kerja masih kerja, study tetap tidak boleh lupa!

Disebabkan tidak mahu membuat kerja last minit seperti sedia kala, daku telah pun meletakkan jawatan sebagai Customer Care Assistant tempoh hari yang lepas! agak bagus juga meletakkan jawatan terlebih dahulu kerana tidaklah nanti diri sendiri tonggang terbalik menguruskan apa yang patut sebelum pulang ke kolej nanti kan? Macam lah tak kenal daku ini antara gadis yang kelam kaboot sikit! sobbsss! ;(

Dan mengucapkan selamat tinggal sememangnya perkara yang tidak gemar daku lakukan untuk setiap perkara, tapi itulah yang perlu dilakukan diri sendiri bagi mengejar cita-cita yang bakal bermula awal bulan Mac ini! Daku percaya diri sendiri sudah berjaya mengisi masa lapang dengan baik untuk cuti 6 bulan yang lepas, atleast tidaklah daku membuang masa saja di rumah kan?! Yeah! itu yang sebaiknya! ;)

Ehh! Saya hanya bekerja di bahagian Customer Service saja! saya bukan peramugari yang terbang kat awan Nano tuu! Jangan tertipu tau! teehee! :D

Owh! selepas meletakkan jawatan tempoh hari, setidak-tidaknya lepas ini daku tidak lagi perlu bangun seawal 6.30 pagi untuk menggosok uniform sendiri dan terkial-kial bersiap sehingga kena marah dengan umi sendiri sebab masuk kerja pada jam 9 pagi, dan jam 8 barulah hendak bersiap itu ini! ciss! paling tidak, sekarang adalah masa untuk memikirkan segala persiapan untuk degree nanti!

Dan Jusco, Terima kasih kerana meng'gaji' saya, walaupun tidak sampai setengah tahun saya bekerja, tetapi dengan duit gaji yang diberikan kepada daku sebagai Ex-Customer Care Assistant ini, dapatlah jugak daku pergi makan Chiken chop dengan ABC selalu! heheh! kata orang, duit gaji baik habiskan pada makanan dari dihabiskan untuk benda lain, kan? perut kenyang, hati pun senang! muehhee!

Chop! Ada sesiapa nak saya belanja dia makan? Gaji saya takdelah banyak pun, tapi takat nak belanja Aiskrim potong perasa durian tu boleh la kot! teehee! 

Assalamualaikum semua! :)

p/s: Daku kini EX-CUSTOMER CARE ASSISTANT! :D

Friday, February 24, 2012

Isu Kahwin!

Salam kalian... :)

Sebenarnya cerita sewaktu menjadi pengapit tempoh hari tidak tamat di situ saja!

Dengan tidak semena-mena, daku telah ditebak dengan soalan tentang perkahwinan oleh seorang rakan..

Su: Elie, Bila mau kawen? Dah berseri-seri nampak?

Elie: Err? Entah! Tunggu ada orang pinanglah! :D

**********

Kebiasaannya, bila ditanya tentang perkahwinan oleh sesiapa sekalipun, 'jawapan selamat' yang biasa daku gunakan adalah dengan menjawab 'Tunggu Orang Pinang"! Hamboih! kata orang, playsafe sangat kan? haha. tapi itulah jawapan sebaiknya selain jawapan berbunyi,

"Belum sampai seru"!

Kalau jawab macam tu, ianya seolah-olah nampak sangat daku sedang menanti-nanti akan ada seorang anak putera raja datang meminang ke rumah! iya kan? haha! Eh! macam tak sangka, gatai sungguh anak dara sekor ni lah! haha :D

Sebenarnya, bila dipikirkan balik tentang soal kahwin, daku tidaklah terlalu teruja untuk kahwin awal, memandangkan diri sendiri belum habis belajar lagik dan mungkin juga agak terlalu awal untuk mendirikan rumah tangga! tambahan pulak, keadaan diri sendiri tidak langsung bersedia untuk meninggalkan dunia anak dara dalam masa terdekat ini!

tapi selepas melihat teman sekolah sendiri sudah mendirikan rumah tangga tempoh hari, rasa untuk berkahwin itu kuat pulak rasanya! sampaikan hari-hari , tak kira siang malam, senja petang kepala otak ni dok pikir, Nak kawen jugak! haih! Sumpah gelojoh gila daku kan? hahhah

Angkara soalan kawen dari si gedik Su, daku jadi tak tido lena! Takpe, kita tunggu dan lihat, siapa antara kami bakal naik pelamin dulu! owh! Gatainyeee! :p

Jika hendak dipikirkan semula, banyak yang perlu daku dikejarkan dahulu sebelum diri sendiri disunting menjadi isteri seorang Adam! paling tidak pun,, haruslah menghabiskan study di peringkat degree yang bakal bermula bulan Mac ini, mempunyai pekerjaan tetap selepas tamatnya belajar, mempunyai sebuah kereta untuk kemudahan akan datang, dan membeli rumah sebijik walaupun bukan semewah rumah banglo! haa..macam tu baru boleh kawen! Yedakk? :p

dan pastinya juga persediaan rapi antara mental dan fizikal sudah perlu difikirkan sekarang sebelum mula memikirkan soal jodoh kan? yelah, nak jadik bini orang, dah tak boleh terkinja-kinja macam monyet kena belacan! nanti mak mertua tak berkenan! owh, dan sebelum bizi memikirkan soal kawen awal, daku perlu jugak memperhebatkan lagi skill masakan! sebabnya, nak menambat hati mak mertua lah katakan! teehee!

Woah! dah masuk bab mak mertua tau! Gataiiinyeee daku!! :D

Apa-apa pun, perjalanan hidup masih jauh! Kahwin itu nanti-nanti pun boleh pikir, kan? Yang penting, kita pelan-pelan kayuh! Ada jodoh, esok lusa sampailah tu kad jemputan daku ke rumah kalian semua! Tunggu dan lihat saja ya! :)

p/s: Sebenarnya, ada 'seseorang' yang menemankan daku sewaktu majlis perkahwinan Shila tempoh hari! :D

Friday, February 17, 2012

Ada Sesiapa Nak Pinang Saya Ke?

Salam kalian.. :)

Sebelum apa-apa, jangan terkejut dengan tajuk entry yang konon-konon hebak tu! ini semua gara-gara Jemputan dari Bakal Pengantin yang lepas! Dengan ini mengisyhtiharkan, daku telah pun selamat menjadi seorang pengapit pada majlis perkahwinan rakan baik Shila! Syukur, Shila jugak telah selamat diijabkabulkan dengan pasangan beliau! :) 

Kau jangan ingat nak jadi pengapit senang! Janganlah tanya mana daku cari baju tu, sebab semuanya selongkar almari lama umi dan makcik sendiri! untung saiz badan sama dengan mereka! teehee! :)

Nasib baik last minit punya baju selamat disarungkan ke badan sendiri! Yelah, Shila pun satu, nak kawen pun agak-agaklah pilih tema! ini disuruhnya daku cari baju warna Emas untuk tema, haih! meroyan jugaklah nak mencari kebaya emas, macam tak tahu pulak daku ni jenis orang bizi bekerja, hihi..tapi kata orang, kalau nak, seribu daya, tak mahu, seribu dalih! ye dak?

Shila dan pasangan, Abg Nizam. Kejap, macam rasa daku je senyum terlebih dari pengantin, kan? Hello! Gua pun nak muka sendiri masuk kamera juga derr! teehee! 

Tak sangka, dalam ramai-ramai kawan sekolah yang sudah mempunyai teman berpacaran, Shila adalah yang terawal menjadi isteri orang! Mungkin inilah kata orang, Jodoh itu rahsia tuhan, kan? Harapnya tak lama lagik daku bakal dapat berita gembira yang kau mual-mual plus muntah-muntah pulak eh Shila? hahah! eh, alamak?! ada yang bawah umur lagik ke? opssii! :D

Mendoakan yang terbaik semestinya, semoga dapat anak seramai team bola ya Shila?! itu doa daku untuk kau, kawan! :)

Kalau ikotkan, ini sudah kali ketiga daku menjadi pengapit kepada pengantin selepas yang pertama dulu, dengan tema Ungu..Hee! even dah punya pengalaman, kau ingat  daku tak neves ke?? Sebabnya, memanglah tak mudah mana nak menjadi pengapit tahu? 

siapa cakap jadi pengapit senang macam makan kuaci?? kau kena sentiasa sabar bila berada dengan pengantin masa atas pelamin tu tau! dan paling tak tahan, kena berpanas dek sinaran lampu dan berdiri lama untuk mengipas mempelai! silap ari bulan, daku pun boleh kipas diri sendiri dan kerusi pengantin pun daku nak pinjam buat duduk lepas lenguh kaki berdiri lama! Haha! 

Daku tak tahu kenapa daku senyum macam daku pulak jadi raja sehari! Mengigau di siang hari leteewww! :p

Tengok pengapit lelaki, beliau tak macam pengapit perempuan tu! Sebab dia mesti tengah kata, "Ya Tuhan, Panasnya lampu nih! Bila lah nak berhenti kipas orang ni? Ketiak aku dah banjir nih!" hihi. er, Btw nama beliau Arshad! : p

Bila tengok Shila kawen, seronoknya bukan kepalang! dan dalam otak ni confirm dah mula pikir macam-macam..hati ni pastilah jugak dah berdetik kata-kata berbunyik,

"Seronoknya kalau aku yang kawen!"

"Macam ni aku pun nak kawen lah!" 

"Kalau aku kawen nanti, macam mana ya?"

Owh! Gatainya dakuuuuu! :D

Awww! Romantisnyaa! :D

Seperti yang dipikirkan sebelum majlis, rakan-rakan sekolah dulu juga pastilah dijemput bagi memeriahkan majlis! dan bila dah jumpa geng sekolah yang lama, takkanlah nak duduk diam tanpa amek gambar kan? Paling tak, bergosip sakan  tentang hidup sekarang! masing-masing sudah berjaya ratanya! :) dan pasti juga ada perkhabaran manis tentang pasangan masing-masing! dan soalan klishe haruslah berbunyik, 

"KAU, BILA LAGI NAK KAHWIN?" :')

Antara rakan sekolah yang hadir! Haah, semua pun dah menjadi orang sejurus selepas abis sekolah! Cikgu-cikgu sekolah, jasamu dikenang! HAHA! 

Seperkara tentang Shila, waktu sekolah dulu kami pernah main teka-teka, siapa bakal naik pelamin dulu..beliau pernah berkata, "Aku taknak kawen lah!" tup tap, Beliau yang disunting terlebih dahulu dari yang ramai-ramai! hah! betullah kata orang, lain kali jangan pandai-pandai mintak benda yang tak sepatutnya..sebab ia akan jadik sebaliknya, kan? berbalik pada norma,

 Jodoh itu kan Rahsia Tuhan! :)

Masing-masing nak amek berkat, bergambar dengan pengantin! :D

Selepas Shila, siapa pula ya bakal disunting?? Kita tunggu dan lihat! Hehe!

Kalau dah jumpa teman-teman yang lama, tak bergambar beramai-ramai rugilah kan? nak-nak pulak bila jumpa kat kenduri kawen rakan sekolah sendiri! memang mintak sidekick sekor-sekor bila masing-masing nak mengelak bila diajak bergambar bersama! dan nasib baik jugaklah kameraman tak bergaji, Su rajin berjalan ke sana ke mari bersama kameranya, senang daku nak pau gambar! muehehhe! 

Sumber ihsan gambar memang banyak diperoleh dari Su! owh ya! dia sudah bercita-cita untuk menamatkan zaman gadisnya selepas Shila! kita tunggu sajalah kad undangannya nanti! hee! :)

Apa-apa pun, semuanya sudah selamat dijalankan. Shila pun sudah selamat disatukan bersama yang tersayang! lepas ini, kita tunggu dan lihat saja siapa antara daku dan rakan-rakan yang bakal naik pelamin pula. Mungkin si polan ini, mungkin juga polan itu..owh..dan mungkin jugak si Elie Lily! Siapa tahu bukan? :D

Semoga kekal hingga ke akhirnya! InsyaAllah! :)

Hey! daku pernah dengar kata orang, kalau siapa jadi pengapit, seri pengantin akan hilang! dan siapa jadik pengapit, nanti lepas ni sure giliran dia pulak! haha! sekarang daku yang jadik pengapit Shila, kau rasa giliran daku dah dekat ke? Owh? Persoalannya...

Ada sesiapa nak pinang saya keerrr??? :D

Hai, nak kawen dengan saya? Mehlah datang umah jumpa terus mak ayah saya! Ada bran tak? :D

okay! Mood Gatei seperti sudah menyerang! sebelum ia menjadi virus yang bakal mengamuk, baik lekas daku chow dulu! Jumpa di next entry ya?! Assalamualaikum everyone!  Daaa~ :)

p/s: Soal jodoh, serahkan saja pada yang Kuasa! :)