Tuesday, February 1, 2011

MIXED PIE!

Salam kalian.. : )

Kalau tiba saja hari cuti, perkara yang wajib dilakukan di rumah adalah...

MEMASAK! : )

waktu-waktu bercuti macam ni lah waktu yang sesuai untuk daku kembangkan bakat memasak di rumah! : )
lagipun, umi kata anak dara kalau tak pandai masak, nanti takde orang nak pinang! woish! mintak simpang kalau takde orang nak pinang weh! daku nak kawen dengan anak raja! eh! silap-silap! daku nak kawen dengan kekasih yang bergelar Tentera Laut Diraja Malaysia! :D

wah-wah..gatal sungguh anak dara sekor ni kan? tak sedar pulak yang daku ni belajar pun tak abis lagi! teeheee :p

disebabkan cuti kali ni daku keseorangan tanpa bertemankan kekasih hati yang sedang bertugas di Lumut, jadi daku kemalasan untuk keluar rumah dan beronggeng rokiah di bandar! kalau bersuka ria di luar pun, buat terbang duit saja! cis! lebih baik duduk di rumah, buat Mixed Pie untuk minum petang! lebih berguna rasanya! takde lah daku berjoli sakan di ibu kota, kan-kan kalian? hehehe :p

owh ya..kalau bab-bab masak, sering saja umi suruh daku buat kan hidangan untuk minum petang! umi tahu anak daranya yang sorang ni hebat kot! heheh..kalau dulu daku selalu buat PUDING ROTI untuk santapan keluarga, kali ni bertukar angin kepada MIXED PIE! wah! hebatlah anak dara Haji Ramli dan Hajah Faridah ni memasak! eh..terpuji diri sendiri pulak! :D

hey kalian! tahu tak bagaimana nak masak mixed pie yang sedap?

 MIXED PIE! : )

kalau tak tahu, marilah daku ajarkan! 

pasti kalian akan gigit jari kalau tak cuba di rumah!

teeeeheee :p

bahan asas yang diperlukan hanyalah campuran sayuran seperti kacang peas, carrot, jagung, minyak masak, dan isi ayam! kalau tak suka ayam, gantikanlah dengan isi daging. bagi sesiapa yang sukakan cendawan, boleh lah masukkan sekali dalam kuali tu.. lebih sedap rasanya.. : )

oke..First! kalian perlu tumiskan bahan-bahan tadi dengan selamatnya! tumis sehingga masak segala sayur mayur dalam kuali dan isi-isi ayam tadi..kalau boleh, jangan gunakan garam! sebabnya isi ayam boleh mengeluarkan rasa masin yang asli! tak percaya? cuba sendiri! : )

 can u see the MUSHROOM?! yummy! : )

bila da masak bahan-bahan tadi, biarkan seketika. sambil tu, kalian perlukan loyang atau bekas untuk buat pastri pie..jadi apa yang kalian perlukan hanyalah lapik pastri-pastri di dalam loyang dan sapukan sedikit butter! jangan sapu lebih-lebih! nanti berlemak! kalian pasti tak nak gemuk kan? :p

dah lapik pastri dalam loyang, isikan bahan-bahan yang dah di tumis tadi ke atas pastri..kemudian lapik lagi pastri di atas bahan tersebut sehingga menjadi tiga lapisan! jangan lupa sapukan butter setiap kali pastri dilapikkan! : )

setakat ni, paham tak semua?

kalau tak paham, lihat saja pada gambar di bawah! : )

 step satu-dua dan tiga!

owh lupa! pastri pie yang daku gunakan tadi bole dibeli di pasaraya saja! belilah jenama apa-apa saja, janji FILLO PASTRY! dan tak perlulah kalian susah kan diri untuk menggelek pastri di dapur kan?! buat sakit pinggang saja! zaman sekarang kan dah maju! semua pun ada dijual di pasaraya! hehehhe

 yang penting ia Cholestrol Free! : )

bila da siap semuanya, bolehlah masukkan dalam microwave! bakar pie selama 20 minit!

waktu 20 minit menunggu tu, kalian boleh lah bergayut telefon dengan buah hati sekejap! takpun, update entry baru ke..hehe..tapi jangan lama-lama! 20 minit saja tao! kalau hangit pie kalian di dapur, jangan pulak nanti salah kan daku! heee :p

lepas 20 minit, bolehlah kalian keluarkan dari microwave, dan kalian akan lihat warna kulit pastri kalian berubah kepada coklat ke emas-emasan! wah! sebenarnya itu tanda da masaklah pie kalian tu! hehhe

 Golden Brown!

dah tu, boleh lah hidangkan untuk santapan keluarga! lebih sedap jika di makan ketika sedang panas! ajaklah jiran sebelah umah rasa sekali pie dari air tangan kalian tu! kalau rasa nak panggil satu kampung pun boleh jugak, tapi kalau tak cukup, pandai-pandailah kalian menjawabnya! muahahhahahaha :p

 dijamin SEDAP! : )

Ehem! kalau ada yang nak pikat hati mak mertua, boleh lah bagi dorang rasa sekali! mana tahu, silap hari bulan, mak mertua pun terus jadikan kalian menantu tersayang! ngeeee! :D

Hah kalian semua ni..tunggu apa lagi? 

takkan tak reti-reti? 

kan daku dah bagi resepi!

jadi, cubalah di rumah sendiri!

takkan pulak nak cuba di rumah Elie?

wah-wah! berpantun pulak daku ini!

SORRY-SORRY!

daku ni memang macam ni!

suka melalut sampai lupa diri!

teeeheee : )

p/s: Umi bising daku masak,sikit-sikit nak amik gambar! alahai umi! :D

40 comments:

alia shahira said...

wahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!! terliurrrrr gilaa!! huhu nak nak nak!

Marya Hana . said...

mak ai rajin lak ellie.
tulun pos umah kak yaya yep.
harap maklom :P

mysara ramlan said...

pe kate ko bawak balik puncak nanti...hahahha

Cik Minie said...

nampak sedap ! =)

little cart00n said...

alia..
nak ke?
meh la datang umah! :)

little cart00n said...

kak yaya..
bg alamat umah, elie nk pos laju!
malam ni jgk sampai!
hehehe

little cart00n said...

mai..
takde hal la mai! :)

little cart00n said...

cik minie..
try sendiri, baru leh kata sedap ke tak..hehehe

tomatokering :) said...

mcm sedap je elie ! nak r ! :D

Amirrah Zawani said...

wahh mcm best jugak.. senang yg pasti :)

little cart00n said...

tomato..
meh datang umah ceq..
ceq suap! :p

little cart00n said...

amirrah..
mmg senang yg amat!
try la ya? :)

a t e n said...

yummy! nak try la nnt.. hee~

little cart00n said...

aten..
try-try!
jgn tak try! :)

bighagenjo said...

umak uiiiiiiiiiiiiii! mst sedap... alaaaaaaaa

Amanina Sofea said...

sedapnye..
tringin nk mkan plak.. :P

k.a.s said...

wah.. looks delicious.

CGG said...

kasi resepi..
nak belajar:)
huhu..

sifu!

L.e.e.z.a said...

wAaAa~ DAPNYEEERRRR~ mintak cikit dak cartoOn ;D hehe~ anak dare mmg kene pandai masak.. ^_^

little cart00n said...

bighahenjo..
kalau elie yg buat, mstilah sedap!
hahha

little cart00n said...

amanina sofea..
meh dtg umha, elie masakkan utk nina! :)

little cart00n said...

k.a.s..
ofcos it delicious!
hehehe

little cart00n said...

cgg..
kan elie da bg resepi tu..
try la masak utk hubby..
oke? :)

little cart00n said...

leeza..
amiklah kat umah elie!
ehehhe..
betul2..anak dara kena pandai masak!
heeee

liyanaziz said...

insyaAllah mak mentua datang minang walau x pandai masak.. muahahahahahhahahaha.. pelan2 kayuh bhai.. crunchy ek? macam sedap tapi boleh tukar x mushroom tu ke benda lain?? x makan mushroom

Pinky Pixie said...

pandainye dia masak. yt je still xtaw masak. ekeke.

little cart00n said...

yana..
btul2..ikot mak mentua la..
hehhe..
boleh je nk tukar mushroom tu..
tukar la dengan apa2 pun yg u suka..
janji sedap :)

little cart00n said...

pinky pixie..
meh la elie ajar akak masak..
hehhe :p

Ain Atika Zailani said...

hihihi...sedapnya....pandai awak masak.

Imran nyambek said...

yang mushroom tu nampak sedap.aaarrgh

cEro said...

pandai memasak adalah skil basic yg perlu ada pd smua pompuan..

mcam laki, skil basic adalah mampu menjadi imam..

Dila Lala said...

nampak sedap. hehehe.
umi u xtaw kot u tngkap gmbar utk post dlm fb. hehehe

nora said...

gile arrr
kagum kagum


ENTRY HOT : Pakej Lengkap

little cart00n said...

ain atika..
umi yang ajar elie masak! :p

little cart00n said...

imran nyambek,.
memang kesedapan! :p

little cart00n said...

cero..
nnt elie nk cari lelaki yg boleh jadi imam untuk elie..
bro carilah pompuan yg leh jadi chef bila da kawen nnt..k?
hehehe :)

little cart00n said...

dila..
hahhaha..
umi tau elie nk post dalam blog.. :p

little cart00n said...

nora..
kagum pada elie?
time kasih! :p

MingMing said...

wah nampak giler sedapppp...huhu

little cart00n said...

mingming..
memang sedap!
cubalah ming! :)